یک کارشناس تغذیه در یزد گفت: مطالعات نشان داده‌اند، مصرف مواد غذايي كه منبع ويتامين B، C و روي هستند، در كاهش استرس ناشي از قرار گرفتن در هواي گرم بسيار كمك‌كننده هستند بنابراین مصرف انواع ميوه‌ها و سبزيجات ‌تازه به همراه مواد غذايي دريايي در فصل گرما بسيار مفيد است. برای آنکه در تابستان کمتر گرمازده شوید و تابستان بهتری را پشت سر بگذارید به این نکات تغذیه ای از زبان کارشناس تغذیه مرکز بهداشت شهرستان یزد توجه کنیم.

علیرضا ابوالفضلی در گفت و گو با خبرنگار بهداشت و درمان، در خصوص تغدیه در تابستان به خصوص گرمازدگی اظهارکرد: بهتر است از مواد غذايي كه قند زياد و يا چربي بالايي دارند كمتر استفاده كنيم وهمچنین براي تامين انرژي مضاعفي كه براي حفظ تعادل حرارتي مورد نياز است، از اين گروه‌هاي غذايي در كنار مواد غذايي كه سرشار از ويتامين‌هاي گروه B و C هستند، استفاده كنيد.

وی توصیه کرد:از سبزيجاتي كه به رنگ سبز تيره هستند نظير برگ‌هاي سبز كاهو و کلم بروكلي، بيشتر استفاده كنيد.

این کارشناس تغذیه خاطرنشان ساخت: در اين فصل بيشتر از غذاهاي خنك و سرد استفاده كنيد، حتي بهتر است غذاهايي را مصرف كنيد كه طبع سردي دارند. در مقابل توصيه مي كنيم، مصرف مغز‌ها و شيريني‌جات را به حداقل برسانيد.مصرف ميوه هايي نظير خرما و انجير نيز چندان مناسب نيست و بهتر است در صورت تمايل، در وعده‌هاي عصر كه هوا خنك‌تر است، استفاده شوند.

ابوالفضلی یادآورشد:مصرف ميوه‌هايي نظير آناناس، هندوانه، طالبي و خربزه نيز بسيار مناسب است. قبول كنيد كه مصرف اين ميوه‌ها هنگام بازگشت به خانه بعد از يك روز گرم و طاقت‌فرسا بسيار لذت‌بخش و آرامش‌دهنده است.

وی ادامه داد:در هواي گرم مصرف هندوانه به دليل دارا بودن آب و مواد معدني گوناگون براي افراد گرما زده بسيار مناسب است. ميوه‌هايي كه رنگ قرمز و بنفش تيره دارند هم بسيار مفيدند. سبزيجاتي نظير کلم بروكلي، گوجه فرنگي، اسفناج و كاهو هم در گروه سبزيجات از بهترين‌ها بوده و در اين شرايط بسيار مفيد هستند.

این کارشناس تغذیه متذکرشد:مطالعات نشان داده‌اند، مصرف مواد غذايي كه منبع ويتامين B، C و روي هستند، در كاهش استرس ناشي از قرار گرفتن در هواي گرم بسيار كمك‌كننده هستند. به همين دليل، مصرف انواع ميوه‌ها و سبزيجات ‌تازه به همراه مواد غذايي دريايي در فصل گرما بسيار مفيد است. به علاوه، مصرف مواد غذايي كه خاصيت آنتي‌اكسيداني دارند و منبع مناسبي از ويتامين C، E، كاروتنوييد و فلاونوييد هستند نيز در اين روزهاي گرم به سيستم ايمني كمك مي نمايد تا زيان‌هاي ناشي از سموم موجود در هوا را به حداقل برساند.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا